En fot framför den andra, och så gör vi det en gång till!

När är det dags att göra som alla seriösa löpare gör på vintern - plocka på den här "luftventileraren" som ser till att luften man andas in inte är för kall? Jag tycker fortfarande det går bra att andas när jag är ute och springer, fast det är -16 grader. Idag blev det en 30 min runda på ca 5 km. Tanken var att jag skulle jogga i ett lungt tempo men jag vet inte om jag joggade lugnt när min puls var uppe i 195 bpm? Skulle inte tro det, även om jag nu skulle ha en väldigt hög maxpuls.

TJINGELING!


Snabba ryck!

Idag blev det spinning 40 tillsammans med Emma. Jag säger bara: blod, SVETT och tårar i 40 min - härligt! Imorgon ska jag springa förbi bibblan och låna böcker om konditionsträning, eller träning i allmännhet. Sedan ska jag förmodligen hinna titta igenom det jag hittar och skriva lite teoretiskt i mitt projektarbete innan jag för ut på en lagom löprunda på kvällen. Om jag lyckas med dessa uppdrag är än så länge en aning oklart!

God Natt!

November 21: Kallt som in i Norden!

Det är så olika från gång till gång hur det känns i mina benhinnor när jag springer. I torsdags gjorde de ont i 5,5 av 7 km medan de knappt märktes av idag. Med den osäkerheten på om det kommer vara skönt eller riktigt obehagligt att springa är det alltid jobbigt att byta om och sticka ut. Att det är iskallt och halt gör det inte bättre. Jag tror helt enkelt jag föredrar att löpa på våren, sommaren och hösten. Då slipper man alla plufsiga kläder och att kroppen blir kall när svetten fryser till.

För övrigt så är det hög tid för mig att börja skriva mer på min teoretiska del av projektarbetet. En del har jag klottrat ihop, men jag är långt ifrån klar. Tur att jag skriver om något som känns intressant och viktigt att lära sig om!

God Natt!

November 16: Gympa 2


Idag testade jag något nytt igen - Gympa 2. Konditionsblock varvat med styrkeblock. Hopp, skutt och andra aerobicinspirerade rörelser som höjde pulsen en hel del. En härlig mix av gamla och unga, män och kvinnor! Efter 3 min intervallövning var det avslappning och stretching.


Bild från ett "friskis och svettispass".

Jag pressade upp min puls i 196 bpm men jag tror minnsann den kan gå upp ännu högre. Om man ska träna med hjälp av sin puls är det mer eller mindre nödvändigt att veta sin maxpuls. Jag vet inte vad jag har för maxpuls och blir mer eller mindre tokig av att inte veta. Igår genomförde jag ett lågintensivpass på löpbandet. Tanken var att jag skulle hålla 70-80 procent av maxpulsen. Om jag låssas att jag har en maxpuls på 200 bpm skulle jag ligga mellan 140 och 160 bpm under hela passet. Det var otroligt svårt, även om jag nästan sprang i slow motion och andades utan större ansträngning stack pulsen iväg upp emot 180 bpm. Verkar som om min maxpuls är lite högre än 200.

Imorgon ska jag vila, ska bli toppenskönt och säkert nödvändigt för min lilla kropp!
GODKVÄLL!

Nya friska tag efter höst (tränings) lovet.

Jag kom helt av mig veckan innan och under höstlovet. Nere i Göteborg tog jag mig för att springa en tapper 5-kilometersrunda. Visserligen gick vi otroligt mycket, som man gör när man är i en ny stad, men jag kan inte räkna det till träning.

Nu har jag börjat trilla igång igen, hittat tillbaka till en någorlunda träningsrytm igen. Jag ska vackert erkänna att jag inte ännu lagt ihop ett träningsschema. Vad jag har gjort är att söka upp ett som redan finns. Det är till för de som vill klara en mil på 50 minuter. Något jag tycker känns relativt rimligt för mig att sikta på. Så länge jag klarar milen på under en timme är jag nöjd. Schemat hittade jag på marathon.se!


IKSU Sportcenter

Ikväll testade jag en ny träningsform - Aqua, alltså vattengympa. Det var riktigt jobbigt faktiskt! Kändes som om magen och armarna fick sig en rejäl omgång, hoppas det känns så imorgon med! Eller, jag hoppas det finns lite energi kvar då eftersom min plan är att springa på löpband under förmiddagen!


RSS 2.0