September 30: BodyPump 75

Äntligen börjar förkylningen ge med sig och idag tog jag mig för att träna. Första planen var att träna kondition och styrka inne på gymmet, men det blev till ett pass Body Pump. För mig blev det första omgången av release 75 som jag tycker de har pajat med för mycket technomusik. Annars var det bra, axlarna fick sig en rejäl omgång och jag lastade på mer än vanligt på alla muskelgrupper. Det trots att jag inte tränat styrketräning på nästan 4 veckor. Imorgon kommer det utan tvekan bli tungt att ta sig upp ur sängen.

För er som inte vet vad Body Pump går ut på hittade jag en smakbit på youtube:

Body Pump är inte den träningsform som bygger mer muskler bäst. Däremot tränar den dina musklers uthållighet och i längden bygger du även mer muskler.

 

Mitt projektarbete är som tidigare nämnt att springa en mil. Att bara klara av en mil känns som en för lätt utmaning så därför har jag bestämt mig för att satsa på en bra tid på milen. Då är frågan vad måltiden ska vara, för mig som inte sprungit jättemycket innan men inte är helt otränad? Nu väntar en del läsning och inspiration framöver!


September 29: Löplabbet och Gå&Löpkliniken



MIZUNO Wave Alchemy 10

De senaste två veckorna har varit riktigt lågintensiva, tyvärr! Jag har varit förkyld och har fortfarande kvar lite rester av den. Idag tog jag en tur till Löplabbet och Gå&Löpkliniken för att prata pulsklockor. Det finns verkligen en uppsjö av olika modeller och funktioner - jag blir inte klok!

När jag var på Löplabbet passade jag på att prova ut skor som passar mina fötter. Som bekant får jag för det mesta ont i benhinnorna när jag springer eller går snabbt. Det här beror mest troligt på att jag är näst intill utan hålfot. Det gör att jag får fel vinkel i fotleden som sedan påverkar benhinnor, knän, höfter och hela kroppen upp till nacken. Så idag har jag provar skor som ska hjälpa mig att stödja upp foten och förhoppningsvis ska de lösa mina ben-problem!

Skorna ser ut som den på bilden och kostar 1500 kr,
sedan har vi studenter 10% rabatt på Löplabbet - TOPPEN!

September 23: Sockerdricka i foten!

Jag kom precis in från en kvällsrunda som blev 5.56 km och 40 min lång. Lite av förkylningen sitter fortfarande kvar så jag tog det väldigt lugnt. Ändå dök samma problem som förra gången upp - sockerdricka i vänsterfoten! Jag blir tokig, det är som at springa med en vedklabbe till fot när det domnar av sådär. Kan tänkas att jag måste byta skor nu, det börjar vara dags rent tidsmässigt nu. Ett besök på Gå&Löp kanske också kan förklara sockerdrickan..


På tal om skor köpte jag ett par innomhusskor som jag kan ha när jag tränar Body Pump, Spinning och liknande. Jag har inte råd med ett par spinningskor än så de här nya får duga. Det är att par Nike som känns väldigt nätta och lätta. Precis vad jag velat ha ett tag nu. Nästa pryl att skaffa: PULSKLOCKA!

Har någon av er något tips på pulsklocka som ni har använt och vill rekommendera, eller kanske inte rekommendera?

September 22: Vardagsmotion

Det blir inte mycket intensiv träning de här dagarna när jag är täpp i näsan och flåsar efter skolans trappor. Dock går det faktiskt att röra på sig lagom när man är så här mitt emellanförkyld. Jag kan välja att cykla till skolan istället för att ta bilen. För lite lagom ansträningnig tar inte död på mig och gör inte förkylningen värre.

Jag har hört att ingerfära och c-vitamin ska motverka förkylningar. Även mycket vatten och sömn så att kroppen får chans att kämpa mot förkylningsviruset. Alltså blir det en tur förbi affären för att fylla på apelsinlagret, hitta något att blanda den tokstarka ingefäran med och fylla en vattenflaska att bära omkring på. Har ni något annat tips på hur förkylningar botas på bästa sätt?


September 20: Andning och styrka.

Jag håller på att falla dit. Håll alla tummar och tår för att jag inte råkar ut för höstförkylningen av värsta slaget, det orkar jag inte med!


Trots att näsan var lite täpp gick jag på ett Body Balance pass efter skolan idag och det kändes alldeles lagom. Det var en ny release som kändes väldigt rolig. Jag är relativt orörlig i mina höfter och Body Balancen hjälper till att stretcha och mjuka upp muskler som jag inte annars kommer åt. Sedan är avslappningen en gudagåva, för varva ner är något jag verkligen behöver göra emellanåt. Det här ska bli en återkommande aktivitet! Kanske det låter konstigt att jag ska träna sådana här typer av träning när mitt mål är att klara av en slags konditionsutmaning, Body Balance ger inte mycket puls, så att säga? Jag tror på att variera träningen, dels för att inte lessna men också för att inte hamna i en ensidig träning som nöter ut de kroppsdelar den tränar. Av Body Balancen får jag balans, rörlighet och bålstabilitet. Löpningen tränar framförallt mitt hjärta. I slutändan behöver jag alla delar för att må bra.

Jag hittade ett klipp från två delar i den nya releasen, balansträning och magträning. Passen på IKSU ser inte riktigt ut som det på klippet med tre instruktörer, flera hundra deltagare och en "stjärnhimmel" i bakgrunden. IKSU's pass är både mindre till lokalstorlek och deltagarantal, men skönt är det.

GODNATT!

HEJ OCH VÄLKOMNA!



Så roligt att några fler tittar in dag efter dag. Det känns riktigt roligt och självklart peppande! Jag hoppas ni blir inspirerade att röra på er tillsammans med mig.

Välkommen hit, och stanna gärna kvar!

September 19: Inspiration och promenad.

Jag spenderade förmiddagen med att läsa Jonas Coltings bok i solen på balkongen. Idag kom jag till hans avsnitt om kost, hur han anser att man bör äta. Han är väldigt mycket inne på att man bör äta som stenåldersmänniskan eftersom kroppen förändrats mycket lite sen dess och att kroppen behöver samma sak nu som då. Hans syn på träning är densamma, träning behöver människan för att kroppen är gjord för att träna. Framförallt sätts insidan i fokus, det är trots allt hjärtat som ska orka pumpa oss fram genom åren!?

Jag håller mer eller mindre med i det mesta han skriver. Vi är gjorda för att röra på oss och maten som vi äter idag är inte det minsta lik vad vi åt för flera tusen år sen. Sen är det inte riktigt möjligt för oss att samla ihop nötter, frukter och fånga färsk lax.

Jag mixade en fruktsallad till mellanmål idag och gick sedan ut på en långpromenad i solen. På en och en halv timme tog jag mig till Strömpilen och tillbaka. Nu knaprar jag på olika nötter till efterrätt. En härlig söndag helt enkelt!


September 18: Lång kvällsrunda

Hej!

Ikväll knöt jag på mig skorna rätt sent och for ut på en runda. Jag visste inte hur mycket jag skulle orka springa eller hur lång den skulle bli. När jag värmde upp första kvarten började benhinnorna ömma. De där problemen verkar aldrig vilja ge med sig! När jag sedan började jogga sakta men säkert kändes "underbenen" enormt stumma. Jag förtsatte lunka och tillslut kändes det riktigt bra faktiskt. Jag bestämde mig för att fortsätta en längre bit än jag hade tänkt. Någonstans halvvägs fick jag sockerdricka i vänsterfoten. Hade jag knutit skon för hårt, någon som har en bättre idé?

Den hrliga känslan när kroppen är uppvärmd och det känns som om man kan springa till världens ände är fantastiskt! När jag mätte upp sträckan jag sprungit landade den på 8,78 km. Det tog mig precis en timme att springa. Frågan är om jag kanske måste utöka mitt mål för att få en utmaning, eller kanske sätta en måltid? Om jag redan kan springa nästan 9 km och känner att jag har kvar energi är inte en mil någon riktig utmaning. Nej, nu måste jag tänka om!

God kväll!


September 15: Spöregnsträning




Jag trotsade regnet och gav mig ut på en kort, kort runda. Hann bara vara ute i en halvtimme (inklusive uppvärmning) innan jag var tvungen att skynda hem till middagen. Gjorde en miss och glömde löparskorna på balkongen i förrgår, idag var de plaskblöta. Tur att mamma har några par löparskor så att jag kunde låna.



Såhär härlig var jag efter halvtimmen i spöregnet. Benhinnorna ömmade hela första kvarten och jag var ovan vid skorna. När jag var klar kändes det trots allt som om jag skulle kunnat springa samma runda ett varv till - det är bra!

Om jag ska kunna komma igång med det här projektet på riktigt och se min utveckling är det nästan ett måste att införskaffa en pulsklocka. Ska kolla runt bland återförsäljare och fundera på vilka funktioner jag behöver. Jag är tyvärr inte gjord av pengar, annars skulle en klocka med alla möjliga funktioner vara trevlig att ha.


September 13: Måndagsträning

Godkväll, eller godnatt kanske är mer i sin ordning.

Idag rivstartade jag veckan med ett härligt 55 minuters spinningpass på IKSU. Peppar, peppar ta i trä - axlarna kändes inte alls lika spända som förra gången. Hoppas det var en engångsförteelse bara för spinning är så härligt. Det känns alltid bra att känna svetten rinna i pannan och kroppen tröttas ut. Känslan efter ett pass är gudomlig, jag är nöjd med att ha genomfört träningen och kroppen är skönt uttröttad.


Det som saknas nu är sömn. Trots att jag läser överallt att den är superviktig för återhämtningen så lyckas jag sällan eller aldrig komma mig till sängs i vettig tid. Det ska jag jobba på, av många orsaker. Inte bara för kroppens återhämtnings skull.

God natt!

September 11: Lördagsmotion

Dagens 8 timmar springandes på jobbet kändes inte tillräckligt så det blev en långpromenad runt ön i raskt tempo. Förutom att min vänstra benhinna ömmande var det suveränt skönt att komma ut i kvällsluften och inspireras till nya rundor att springa så småningom.

Dags för mig att avrunda kvällen med några sidor ur Jonas Coltings bok "Jag vill bara se bra ut naken". En helt fantastisk bok som jag utan tvekan kommer prata mer om senare.

September 9: Löpning, Body Pump.

Jag tog mig i kragen och passade på att springa till simhallen där Body Pump passet skulle hållas. Med lite bränsle i kroppen och högt tempo tror jag musklerna blev en aning chockade men de orkade de dryga 2 kilometer och jag var allt annat än kall när jag skyndade in till vikterna och styrketräningen.

På passet lastade jag på mer vikter än jag har brukat göra tidigare. Mest beroende på att det inte fanns tillräckligt med vikter till alla deltagare. Det kändes ändå bra hela passet förutom när det var dags för axlarna att jobba. Precis som på spinningen i tisdags kändes mina axlar spända och de knakade och hade sig. Jag gissar på att det är några saftiga muskelknutar som spökar.

Jag har en träningsönskelista:
- En pulsklocka.
- Ett par träningsskor för inomhusträning.
- Ett par spinningskor.

Det är läge att lägga undan ett par hundralappar framöver!

Nu rullar träningen igång.



Nu är det snart läge för mig att svida om till träningskläder och cykla ner till simhallen för ett BodyPump pass. Det var år och dar sen sist så jag ställer inga höga krav på mig själv ikväll. Träning ska vara kul och kännas bra, inte tvärt om. Sedan ska jag passa på och ta en lång promenad i kvällsluften!


Välkommen till min blogg!


Jag har nu suttit länge och väl med designen på den här bloggen. Jag är inte klar ännu men det börjar det ta sig. Så fort jag kommit i mål ska jag ge den här bloggen mer eller mindre daglig uppmärksamhet.

Tills dess, tjingeling!

RSS 2.0