Oktober 26: Spinning

Trots ett enormt trött huvud på morgonen och en lång omotiverande dag framför mig tog jag mig ändå iväg på 40 min spinning kl 07.00 . Känslan när passet är klart - när pulsen legat kring 170-190 i en halvtimme och sen får återgå till mer behagliga slag/minut, är UNDERBAR!

Om jag någonsin ska komponera ihop ett träningsschema måste jag sätta en deadline för det projektet. Det är annars lätt att prioritera "viktigare" saker innan det. Men vad kan vara viktigare än att röra på sig och må bra?


Härligt backslick (...) efter ett morgondopp i medelhavet!

Oktober 25: Var tog motivationen vägen?

Nu har jag hamnat i ett slappisträsk där jag knappt orkar röra ett finger. Jag har inte kommit mig för att planera upp min träning för att förbättra tiden på milen och jag har verkligen inte tränat ordentligt den senaste veckan. Det är en konst att hålla motivationen uppe och göra det på egen hand dessutom. Det är mycket som sliter och drar i tiden som inte verkar räcka till. Allt handlar om prioriteringar och jag vet inte hur jag prioritera alla gånger.

För tillfället blir det mest sporadisk träning här och där. Nu måste här hittas inspiration och motivation igen, jag börjar med ett morgonpass - spinning 07.00 imorgon.
GODNATT!

Oktober 20: Ny träningsvecka!

Jag har tagit det lugnt sen jag sprang. Benen var trötta och knäna ömma så därför har jag låtit dem vila. Det är ingen idé att nöta på kroppsdelar som håller på att återuppbyggas. Idag var det slut på vilan. Lisa tog med mig på ett pass Punch Out. Det är en träninsform som tränar både styrka, smidighet och kondition. Själva grunden är boxning och man jobabr i par genom hela passet. Mycket svettigt och riktigt uttömmande.

Imorgon trillar jag troligen in på ett spinningpass. Det ska bli roligt att se vilken puls jag har under ett spinningpass.

Godnatt!

Oktober 17: Första milen!

Första milssträckan är gjord!



Jag sprang längs hälsans stig som går "broarna runt" här i Umeå. Bort till strömpilen via Ön och sedan tillbaka mot centrum och över till tegssidan igen via cykelbron. Den här sträckan tog mig 70 minuter att springa. De första fem kilometrarna var benen otroligt stumma och jag fick sockerdricka i vänsterfoten. Men så släppte sockerdrickan och benen blev lättare. I höjd med Öbacka började jag känna av ett skav i hålfoten men fortsatte springa. När jag kom hem visade det sig mycket riktigt att ett par härliga vattenblåsor hade dykt upp i fotvalvet. Nu ska jag låta kroppen vila under måndagen och sedan köra ett lågintensivt pass på tisdag. Känns riktigt bra att ha genomfört målsträckan nu och kunna satsa på att göra det ännu bättre under kommande månader.


Oktober 14: Vilopuls






Här får ni ett smakprov på hur mina grafer och tabeller kan se ut. Just den här är över de timmar då jag sov med pulsklockan och därför finns inga grafter över fart och höjd.

Oktober 14: Äntligen pulsklocka

I tisdags fick jag äntligen hämta ut min pulsklocka. Så efter 40 minuters spinning cyklade jag och hämtade ut mitt paket. Jag har inte hunnit använda den under något löppass än men jag testade att använda den när jag tränade Body Pump igår. Den fungerar väldigt bra och det är underbart inspirerande att kunna se vilken puls jag har medan jag tränar. För att få reda på min vilopuls använde jag klockan under en natt och lät den känna av min puls under mina sovande timmar. När jag sedan laddade upp den datan på garmins hemsida kunde jag se att min medelpuls under natten varit 57 bpm (beats per minutes). Lägsta pulsen jag hade haft var 47 bpm och högsta 96 bpm.


Som jag tidigare skrev går det utmärkt att lägga in data från mina träningspass på gamins skräddarsydda hemsida garminconnect.com. Det betyder att jag kan se grafiskt hur min puls har stigit och sjunkit under träningspassets gång och kaloriförbrukning. Om jag är ute och använder klockan kan jag även se exakt vart jag har rört mig och hur min puls ändrats i samband med ändrad lutning på marken där jag tränat. Jag kan då även se hur långt jag har rört mig och med vilken hastighet.

Nu har jag börjat läsa en bok, Pulsträning, skriven av Camilla Porsman. Hon är en frilansjournalist som är utbildad inommedicin, personlig träning, kostrådgivning och gruppträning. Pulsen är en utmärkt hjälp att ta till vid konditionsträning men för att kunna använda den info jag får av min puls måste jag lära mig tolka den också. Därför ska jag nu läsa den här boken och därefter hoppas på att jag kan använda min pulsklocka ännu mer effektivt.

God kväll!

Oktober 11: Spinning 55

Den här veckan trampade jag igång med 55 minuters spinning. Det är härligt att känna hur pulsen går upp och värmevågor rullar genom kroppen. Min personlige favoritinstruktör är alldeles lagom skrikig och är en sådan person som ser bra ut när svetten blänker på kroppen. Det är en grym inspirationskälla för mig att jobba lite hårdare, svettas lite mer!

Det bästa med att träna är trots allt när jag är klar, när man får pusta ut, stretcha musklerna och ta en lång varm dusch. När man kliver ut ur duschen har man redan glömt hur jobbig träningen var och är laddad igen. Det måste vara som när man fött barn..? När allt är över så han man glömt hur jobbigt det var och att man sa till sig själv att aldrig göra det igen. Nu är det inte så att jag varje gång jag tränar känner jag att det är det värsta jag gjort och att jag aldrig mer vill göra det igen. Sådan träning tror jag inte mycket på, jag vill att redan när passet är klart ska jag vara laddad att köra ett nytt dagen därpå. Precis på den nivån vill jag ligga, bortsett från enstaka pass då jag pressar min kropp litet extra.

God kväll!

Oktober 9: Trötta ben

Jag trivs bäst med att springa på kvällen när det är mörkt och lungt ute. Det gör det lättare för mig att lyssna på min kropp och anpassa min löpning efter hur det känns i ben och fötter.

Att fara ut och springa efter 8 timmars stående/gående jobb är nog inte optimalt men idag blev det då i varje fall. På 1 timme tog jag mig ca 8.9 km. Till veckan ska jag genomföra första milsrundan som sedan ska användas till jämförelse med hur min puls och fart ser ut om några månader när jag springer milen. Jag känner mig laddad fast mina ben värker nu!

Dags att ladda för mer jobb imorgon. Sov gott!

Oktober 8: Promenad

Ikväll blev det inte mindre än en sällskapspromenad 5,5 km med Lisa och massor av snack. Det är jobbigare än vad man tror att promenera och diskutera mer eller mindre viktigare incidenter och relationer.

Jag hoppas min pulsklocka trillar in på måndag när de äntligen har skickat iväg den idag. Jag jobbar i helgen så det blir inte mycket tid över för träning någon av helgdagarna. Till veckan däremot har jag redan nu börjat ladda upp för två cykelpass, ett bodypump pass och självklart någon vända löpning!

Oktober 7: Löpning i mörkret

Jag tog mig ut ikväll. Det blev sent och det var himla skönt. I 10 grader och rätt fuktig luft tog jag mig 5 km varav de sista 2 hade ett motlut som fick upp pulsen ordentligt. När tagit ner pulsen en aning körde jag tre korta intervaller innan jag joggade ner och slutligen gick de sista hundra metrarna hem för att strecha och duscha. Jag kan knappt bärga mig tills jag får hem pulsklockan och på riktigt kan börja träna efter vilken puls jag har. Det ska bli otroligt roligt att undersöka och leka med!

God natt!

Oktober 6: Styrka och uppåtgående hund!

Den här veckan har varit kämpig. En ständig trötthet i kroppen vägrar gå ur hur jag än försöker sova ordentligt. Hela onsdagen har jag haft en vidrig huvudvärk som inte heller gett med sig under natten. Trots detta kämpade jag mig till IKSU och körde igenom kroppen med ett Body Pump pass. Tänkte skriva ner vad jag lastade på för vikter så kan jag jämföra med vad jag tar för vikter om några månader.

(Kg, totalt på stången)
Uppvärmning: 5 kg
Ben: 12 kg
Bröst: 7 kg
Rygg: 10 kg
Triceps: 5 kg, 1 kg lös viktplatta
Biceps: 5 kg
Utfall: 7 kg
Axlar: 4 kg, 1 kg lös viktplatta
Mage: 1 kg

När jag ändå befann mig på anläggningen passade jag på att springa på ett Yoga pass för att få sträcka och böja på kroppen också. Det är otroligt mycket jobbigare än vad man kan tro, armarna höll på att totalt ge upp bara jag skulle hålla dem över huvudet och benen skakade som små klena kvistar när vi skulle stå i "krigar positionen". På avslappningen som håller på i max 7 minuter hann jag somna och börja drömma. Jag tror helt enkelt att min kropp är ovanligt trött för tillfället!

Oktober 4: Garmin Forerunner 110




Nu är jag några minuter från att klicka hem den här Garmin Forerunner 110 från www.outdoorexperten.se. Det blir det sista jag köper innan jag går in i ett shoppingförbud. Det här med löpning och sportande överhuvudtaget är dyrt om man vill vara riktigt seriös.


Oktober 2: Löpning i dagsljus

Ah, vad härligt det är ute den här årstiden. Luften är härligt frisk och solen värmer lagom mycket. Jag tog mig ut idag på en runda som blev 50 minuter, ca 7,5 km lång kring byn Stöcke som sprakade av höstfärger. Jag joggade rätt sakta för att värma upp ordentligt och känna in de nya skorna.



Efter 30 minuter fick jag sockerdricka i vänsterfoten. 10 minuter senare än med de andra skorna, men så släppte sockerdrickan efter 20 minuter den här gången, vilket den inte gjorde sist. Benhinnorna ömmade inte alls på samma sätt som tidigare. Jag tror kroppen behöver några gånger på sig att vänja sig vid de nya skorna helt enkelt.

Till veckan har jag tänkt införskaffa en pulsklocka, testa den och sedan testspringa milen. Spännande!

RSS 2.0